Wat in 1830 begon als een lokale schrijnwerkerij, groeide uit tot het Triplaco van nu: een toonaangevende speler in decoratief plaatmateriaal, maatwerk, technische binnendeuren en akoestische oplossingen. Vandaag stuurt de zevende generatie het bedrijf aan met een heldere visie. “We zijn altijd een mix geweest van producent en verdeler”, vertelt CEO Ludovic Billiet. “Vanuit dat DNA zijn we blijven groeien. Door voortdurend te investeren in mensen, machines en gebouwen, maar vooral door te luisteren naar de noden van de klant.”
Bijna 100.000 vierkante meter. Dat is de oppervlakte van Triplaco’s site in hartje Harelbeke. Je vindt er niet alleen een enorme stock van gerenommeerde platenmerken, maar ook een gloednieuw geautomatiseerd platenmagazijn, ultramoderne cnc-, frees-, boor- en lijmmachines en hoogtechnologische spuitcabines. Bijna 85.000 vierkante meter van die totale oppervlakte is intussen gerenoveerd. Dat was nodig om de groei van het bedrijf bij te houden. “Platen zijn ons DNA, dat is al zo sinds dag één”, zegt CEO Geraldine Billiet. “Vanuit die basis groeiden we uit tot een totaalleverancier. We verlijmen, bewerken en verwerken alles zelf onder één dak.”
Plaatmateriaal vormt de corebusiness van Triplaco’s activiteiten. Het bedrijf heeft een ruime voorraad HPL- en melamineplaten van onder meer Abet Laminati, Pfleiderer en Kaindl. Die worden niet alleen verkocht, maar ook verwerkt. “We zijn verre van alleen een klassieke houtdistributeur, maar ook een producent”, vervolgt CEO Ludovic Billiet. “We verlijmen HPL op diverse dragers, met een unieke lijmsamenstelling voor een stabiele hechting, die de Triplaco-kwaliteit garandeert. Daarna bewerken we die platen uiterst nauwkeurig. Zagen, frezen, boren of lakken, we leveren exact wat de klant nodig heeft.”
Met vijf verlijmlijnen en een flexibele productiecapaciteit is maatwerk mogelijk voor elk project, van groot tot klein. Door de enorme voorraad en snelle verwerkingstijden speelt Triplaco vlot in op de deadlines van interieurbouwers, schrijnwerkers en projectinrichters.
Naast decoratief plaatmateriaal levert Triplaco ook afgewerkte componenten en interieurelementen. Een van de belangrijkste productgroepen van het bedrijf zijn de technische binnendeuren. “In samenwerking met binnendeurenfabrikant De Coene Products produceren we EI30- en EI60-deuren die niet alleen technisch performant zijn, maar ook esthetisch aansluiten bij de rest van het interieur”, aldus Ludovic Billiet. “We werken ze af in HPL, melamine of fineer, volledig volgens de wens van de klant. Daarvoor hoeven we geen andere partijen te betrekken, we hebben alle knowhow in eigen huis. Bovendien hebben wij als eerste de platen in handen. Laat de kwaliteit te wensen over of merken we fouten op, dan sturen we meteen bij. Zo gaat de vakman gegarandeerd met de beste materialen aan de slag.”
Met Triplacoustics en Woodcoustics, een joint venture met Decospan, Europese marktleider in de verwerking van fineerhout, biedt Triplaco ook hoogwaardige akoestische oplossingen aan. Een gamma dat hoge esthetische en technische eisen moeiteloos combineert. De geluidsdempende panelen worden volledig inhouse geproduceerd en op maat afgewerkt. Kristoff Ver Eecke, verantwoordelijke voor de Triplacoustics-divisie: “Onze akoestische panelen onderscheiden zich op verschillende vlakken. We kiezen bewust voor zwarte dragers. Ze zijn niet alleen esthetisch aantrekkelijker, maar ook brandveilig en watervast. Door voor één type dragers te kiezen, creëren we een exclusief visueel geheel met een onevenaarbare technische performantie. Zie het als een soort van Triplaco-keurmerk.”
De afgelopen jaren breidde Triplaco zijn aanbod en diensten stevig uit, onder meer via overnames en technologische investeringen. Die groei ging gepaard met een rebranding: meerdere activiteiten en merknamen werden samengebracht onder een sterke identiteit. “Vandaag werken we vanuit één merk, op één centrale locatie”, vervolgt Geraldine Billiet. “Dat maakt onze communicatie duidelijker en versterkt ons verhaal als totaalleverancier. Het is tijd dat de markt weet wie we zijn en wat we allemaal doen.”
Die vernieuwde identiteit vertaalt zich in drie kernwoorden: Panels, Projects, Partners. Het uitgebreide assortiment decoratief plaatmateriaal vormt het fundament. Elke professional kan bij Triplaco terecht voor bruut plaatmateriaal, HPL en melamine, standaard of op maat verwerkt. Aangevuld met technische binnendeuren en akoestische oplossingen is Triplaco het aanspreekpunt bij uitstek voor diverse projecten van ontwikkelaars, aannemers en (interieur)architecten. Dat brengt ons bij de laatste pijler: partners.
“We geloven sterk in partnerships”, vervolgt Ludovic Billiet. “Niet alleen met onze klanten, ook met leveranciers en machinebouwers. Veel van onze installaties zijn ontwikkeld in overleg met specialisten, op maat van onze noden en expertise. Ook de relaties met Decospan en De Coene Products zijn goede voorbeelden: we kiezen ervoor samen te werken met de primussen van de klas binnen hun expertisedomein. Door de krachten te bundelen, leveren we de beste oplossingen. “Onze business is complex, maar onze belofte eenvoudig: wij leveren oplossingen, wat de vraag ook is.”
Met bijna tweehonderd jaar ervaring op zak en een gloednieuwe merkidentiteit richt Triplaco zijn pijlen volop op de toekomst. “Onze sector verandert snel en staat onder een enorme druk. Wij zien dit niet als uitdaging, maar als kans. We blijven investeren: in mensen, in processen en in machines”, besluit Geraldine Billiet. “Sinds jaar en dag is ons enorme aanpassingsvermogen dan ook een van onze grootste sterktes. Door tijdig te schakelen, zijn wij te allen tijde een stabiele partner voor onze klanten. Hoe woelig de tijden ook zijn.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Triplaco.