Woodwize, trotse partner van het project WOOD SKILLS, verwelkomde op 4 juni samen met diverse andere partners maar liefst 250 leerlingen uit houtopleidingen van secundaire scholen in Oost- en West-Vlaanderen op het slotevent in Waregem. In 28 teams stelden ze hun innovatieve, duurzame en technisch hoogstaande houtprojecten voor.
Het slotevent van WOOD SKILLS vormde de apotheose van een maandenlange uitdaging binnen het kader van #challengebasedlearning. Daarin worden jongeren gestimuleerd om te groeien naar excellent vakmanschap. De symbolische locatie voor het slotevent – het Technologiecentrum van Rogiers – bood een indrukwekkend decor: leerlingen toonden hun realisaties tussen de meest geavanceerde houtbewerkingsmachines van de sector.
“Elke creatie getuigde van vakkennis, doorzettingsvermogen en passie voor houtbewerking”, aldus de organisatie. “WOOD SKILLS toont aan dat de toekomst van de houtsector in goede handen is. De inzet en het talent van deze jonge vaklui vormen het beste bewijs dat praktijkgericht onderwijs meer dan ooit een sleutelrol speelt in het opleiden van de vakmensen van morgen.”
Het WOOD SKILLS-traject bracht dit schooljaar opnieuw leven in de houtopleidingen met vier uitdagende opdrachten, zorgvuldig afgestemd op de verschillende studierichtingen binnen het houtonderwijs. Wat deze opdrachten bindt, is hun stevige verankering in de beroepskwalificaties en leerplannen. Leerlingen werkten het hele schooljaar in teamverband aan praktijkgerichte projecten, ondersteund door hun vakleerkrachten en met inhoudelijke input van sectorpartners en kennisinstellingen. Door de nauwe samenwerking met peterbedrijven kreeg elk team directe toegang tot actuele expertise, innovatieve technieken en feedback recht uit het werkveld. Deze kruisbestuiving tussen onderwijs en bedrijfsleven leidde tot inspiratie, verdieping en een realistische kijk op het toekomstige beroepsleven.
Opdracht rond functioneel en circulair ontwerpen voor leerlingen houttechnieken. Hier staat het gebruik van de CNC en CAD-programma’s centraal.
Nieuw in deze editie was de verwerking van een functionele toepassing van textiel in de realisatie.
Deze challenge focust op het duurzaam en creatief inrichten van ruimtes voor leerlingen binnenschrijnwerk en interieurbouw (duaal en A-finaliteit).
In deze uitdaging ligt de nadruk op duurzaam binnen- en buitenschrijnwerk en het efficiënt benutten van ruimte, voor binnen- en buitenschrijnwerk (duaal en A-finaliteit).
Circulaire challenge voor leerlingen uit BuSO OV3 (kwalificatie- en integratiefase), waarbij voorwerpen een nieuw leven kregen via houtbewerking.
Een onafhankelijke vakjury, bestaande uit bedrijfsleiders, zelfstandige ondernemers, vertegenwoordigers van sectororganisaties (Embuild, Woodwize, Cobot), leerkrachten en experts uit kennisinstellingen, toonde zich bijzonder onder de indruk van het vakmanschap en de technische verfijning van de ingezonden werkstukken. “Elke leerling die dit traject heeft doorlopen, mag zich zonder meer een winnaar noemen”, aldus de jury. “De eindresultaten getuigen niet alleen van technisch talent, maar ook van creatief denken en relevante, toekomstgerichte vaardigheden.”
De uiteindelijke winnaars kiezen bleek geen eenvoudige opdracht. De jury wees op het groeiende eigenaarschap van de deelnemers en het sterk toegenomen groepsgevoel als opmerkelijke positieve evoluties binnen het traject. Tijdens het slotevent konden de aanwezigen hun favoriet aanduiden voor de publieksprijs. Het was meteen duidelijk dat het publiek vanuit het hart koos. De meeste stemmen gingen naar de snoezelmobiel van Edugo Campus Glorieux: een inspirerend project voor vzw Fiola voor personen met een beperking.
Neem dan rechtstreeks contact op met Rogiers NV.